ВІДКРИТИЙ УРОК ІЗ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 5 КЛАСІ
Майстерне відтворення краси природи у вірші П.Г. Тичини «Гаї шумлять»
Мета: вчити виразно і вдумливо читати поезію; розвивати вміння відчувати вірш, усвідомлювати та висловлювати свої відчуття,поглиблювати вміння аналізувати поетичний текст, виховувати любов до природи.
Обладнання: портрет П.Г.Тичини, ілюстрація до вірша, дитячі малюнки, підручник, "дерево рішень", фонозапис музики П. Чайковського "Пори року", презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організація класу
Вчитель: Добрий день, діти! За вікном сьогодні-чудовий весняний день,прозоре повітря, блакитне небо, світить сонечко. Світить,та не гріє. Подивіться на товариша за партою і подаруйте йому посмішку. Тепліше стало? А тепер посміхніться мені, а я вам, зігріємо посмішками один одного і почнемо урок.
ІІ .Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Коли спілкуєшся з природою, душа переповнюється якоюсь таємничістю, загадковістю. Уява малює розмову квітів, дерев, птахів. Справжнім поетам вдається підслухати мову природи і за допомогою поетичного слова передати всю її красу. Таким є П.Г.Тичина, з творчістю якого ми продовжуємо знайомитись. (Слайд №1)
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку
Вчитель: Щоб зрозуміти думку цієї людини, познайомимося з ним ближче і спробуємо відчути душу природи, її голос.
Метод "Дивуй"
Вчитель: Діти, вам було випереджальне завдання намалювати гай, гляньмо на дошку, який гай чекає на нас! (вчитель під музику звертає увагу учнів на малюнки дітей).
Галерея "Гаї шумлять"
Вчитель: (Під музику). Діти, ви чуєте шум дерев, спів пташок. Як легко над нами пропливають хмаринки, як дзвінко нам виспівує річка, шепочуть трави. "Зупинись ти в здивуванні перед красою, і в твоєму серці розквітне благородство. Дорожи красою, бережи її! "(В.Сухомлинський). Тож прошу зібрати всю енергію, думки, почуття і помандруємо в чарівний світ природи.(Слайд №2)
Запишіть число і тему уроку.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Вчитель: Сьогодні ми не просто будемо мандрувати чарівним світом природи, а ще заповнимо «дерево рішень»,поєднаємо корисне з приємним. Кожне дерево живиться соками із землі. Наше дерево живитиметься нашими знаннями, які ми отримаємо на сьогоднішньому уроці. Воно, я думаю, заплодоносить І багатий урожай ми зберемо в кінці уроку.
Діти, домашнім завданням вам було простежити внутрішній світ П. Тичини, ліризм його душі, доброту і щирість його серця. Тільки добра і ніжна людина може писати такі ліричні поезії. (Слайд №3)
Виступи учнів
Вчитель: Діти, у мене в руках перша книжка П.Тичини "Сонячні кларнети", яка вийшла в 1918 році і стала сенсацією в українському письменстві. Розгорнімо підручник на ст.... й прочитаймо спогади М. Бажана про цю подію. (Слайд №4)
Робота з книжкою
Вчитель: П. Тичина надзвичайно любив свою землю. Ця любов у нього була помножена на дане природою велике вміння бачити світ у всіх його відтінках кольорів і звуків, як це бачать і чують лише найвидатніші художники і музиканти. Щоб збагнути, наскільки багатим був внутрішній світ поета, наскільки зачаровано дивився П .Тичина на красу рідного краю, послухаймо одну з перших його поезій.
Вчитель під музику читає вірш, затим діти про себе читають поезію самостійно
Цілісне сприймання прослуханого. (Слайд №5)
1. Чи сподобався вам вірш?
2. Яка картина постала перед вами?
3. Який настрій викликало у вас прослуховування твору?
4. Хто є головним героєм?
5. Що є предметом авторського опису у вірші ?
6. Отже, до якого жанру належить дана лірична поезія?
Вчитель: Ось і наш перший крок до «дерева рішень».
7.Яку лірику ми називаємо пейзажною?
(Пейзажна лірика-це вірші про природу,у яких передаються почуття,переживання,настрій ліричного героя під час спілкування з природою)
8.Визначте тему поезії?
(Оспівування краси літнього сонячного дня, музики його звуків, кольорів природи)
9.Яка ідея твору?
(Захоплення природою, що служить людині,викликає в її душі прекрасні почуття)
10.Сформулюйте основну думку поезії?
(Кожна людина може відчувати природу, коли житиме з нею в гармонії. Природа відкриває в наших душах щось нове, досі ще не відоме).
Послухаймо цю поезію у виконанні Остапа Дацюка.
(Звучить запис)
Діти,яка особливість читання цієї поезії?
(Потрібно читати дуже повільно)
Читання учнями поезії вголос.
Пошуково –дослідницька робота (Слайд №6)
Вчитель: Продовжимо роботу над поезією, назвемо художні образи і дамо їм характеристику.
Я (ліричний герой) любить природу, слухає її, милується. Відкриває щось нове (милується-дивується), що приносить радість. Природа відповідає любов’ю (купаючи мене, мов ластівку). Поет використовує перелічення, порівняння.
Гаї, гай шумлять, мріє (метафора)
Хмарки біжать (метафора)
Дзвін гуде,думки пряде ( метафора)
Ниви- приливи (епітет)
Трави, тихий шепіт трав голублячи (епітет)
Край неба, як золото-поколото (порівняння,метафора)
Ріка горить-тремтить, як музика (метафора,порівняння)
Завдання за варіантами. Підкресліть
1 –й зорові образи.
2-й слухові образи.
(Відповіді дітей)
Вчитель: Твір невеликий, але кожен рядок,то окремий яскравий образ.
Діти, чим зачаровує нас ця поезія?
( Можливі відповіді дітей:
- В цьому творі змальовано природу не як картинку, а як зміннний, рухомий, динамічний пейзаж.
- Ліричний герой відчуває насолоду від споглядання навколишнього світу).
Хвилинка відпочинку (під музику). (Слайд №7)
Вчитель: Ще прочитаємо поезію. Читаючи, вкладіть в інтонацію ті переживання й почуття, які хотів автор донести слухачам.
Читання вірша дітьми.
На скільки частин можна поділити цей вірш?( 4).
Читаємо поезію й аналізуємо першу строфу. (Слайд №8)
Вчитель: А ви спостерігали за хмарками? Милувалися-дивувалися?
(Відповіді учнів)
Що складніше, почути шум гаїв чи побачити. як біжать хмарки?
(Відповіді учнів)
Кому з вас вдалося почути розмову дерев?
(Відповіді учнів).
Робота в групах. (Завдання на слайді№9)
1-ша: Прокоментувати другу строфу.
2-га: Визначте, в третій строфі переважають картини природи чи почуття? Знайдіть слова,які це підтверджують.
3-тя: Якими барвами вимальована остання картина. Символами чого вони є?
(Відповіді учнів)
Вчитель: Кожна строфа цієї поезії ніби мозаїка. Складені докупи вони утворюють цілісну картину - величну, привабливу, панорамну.
Робота із словником: Панорама-….
Вчитель: Поезію "Гаї шумлять" покладено на музику Майбородою. Послухаймо пісню.
(Звучить запис)
Діти, що поєдналося в цій пісні?
(Можливі відповіді учнів
- Тут гармонійне поєднання людських почуттів і краси природи .
- Композитор зумів наповнити душу кожного поетичного рядка музикою).
V.Закріплення вивченого.
1.Гра «поєднай поняття (слайд №10)
2.Словникова мозаїка (слайд №11)
VI .Підсумок уроку.
Вчитель: Про що сьогодні говорили на уроці? У чому, на вашу думку, виховне значення поезії?
В. Сухомлинський писав: "Краса - це радість твого життя. Людина тому стала людиною, що побачила глибину блакитного неба, ніжну стеблину, блакитний дзвіночок, побачила і вражена пішла по землі, створючи нову красу".
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби природу не для себе,
Люби для неї.
Вона — не тільки тема вірша
Або картини,—
В ній є висоти незміримі
Й святі глибини.
У неї є душа могуча,
Порив є в неї,
Що більший над усі пориви
Душі твоєї. (М. Рильський)
VII .Оцінювання учнів.
VIII. Домашнє завдання (Слайд №12)
1.Вміти аналізувати поезію"Гаї шумлять" П Тичини.
2.Вивчити вірш напам’ять
3.Підготувати матеріал до вивчення біографії М .Рильського.
Коментарi